понедељак, 15. фебруар 2016.

Dizajn za novi svet

Krenule smo s namerom da pogledamo hvaljenu Rusku avangardu koja je pompezno najavljena u domaćim medijima kao jedna od boljih izložbi Muzeja istorije Jugoslavije, inače meni najomiljenijeg beogradskog muzeja. 

Međutim, amiga i ja smo bile prilično razočarane! 
Postavka je krajnje mala - ne više od 50 mahom slikarskih platna dominira među kojima je veliki broj rezervisan za skice, i prilično bez koncepta. Niti je složena po godinama, niti po pokretima, niti po autorima.

Kao da je neko iznenada odlučio da prikaže jednu izložbu posvećenu ruskim umetničkim delima pa je pored pozamljenih dela iz mahom Jaroslavskog muzeja, skupio ruska dela iz zbirke Ljubomira Micića od kojih nekoliko slika uopšte ne pripada avangardistima. 

Spuštajući se ka glavnom ulazu čuvar nas je uputio da su pored Ruske avangarde u MIJ aktuelne još dve izložbe - Dizajn za novi svet i Ko je soko - taj je Jugosloven.  

Dok je "soko" za zaobići, Dizajn je definitivno jedna od najboljih izložbi koje sam do sada videla!! 



Posvećena isključivo grafičkim rešenjima plakata i postera koji su promovisali glavna obeležja jugoslovenske države, izložba je fokisirana na najvažnije motive utkane u brend nekadašnje Jugoslavije, koje prikazuje kroz osam celina: državni simboli, kult Josipa Broza Tita, revolucija i NOB, kult radnika, u službi naroda, industrijalizacija, modernizacija i blagostanje.



Autori izložbe su kustos MIJ Ivan Manojlović i viša kustoskinja Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu Koraljka Vlajo, a sama postavka obuhvata više od 250 plakata iz zbirki ta dva muzeja, kao i iz Muzeja za arhitekturu i dizajn iz Ljubljane i Muzeja savremene umetnosti iz Beograda, ali i iz privatnih kolekcija.



Savršeno osmišljena i predstavljena, izložba najviše oduševljava raskošnim grafičkim rešenjima ( obratite pažnju na plakate JAT-a, KST-a, Fest-a) koji dokazuje da su umetnici pre bili daleko inspirativniji, kreativniji i slobodniji, okrenuti zabavi. 



Svaki plakat je prepun boje, geometrije, zanimljivih intro linija. Ukoliko ste bar malo upućeni u današnje trendove koji vladaju u svetu plakata, kataloga, postera, flajera mora da ste primetili kako dominira jednoličnost, suvi minimalizam koji je ubio kolorit. 

Danas je boja neprihvatljiva, insistira se na maksimalnom korišćenju tri boje i to po mogućstvu što zagasitije i blede. Jarke boje su skoro pa i zabranjene!

Za razliku od današnjih plakata koji izgledaju kao neki manifest filozofije ili psihologije ili bolnički flajer jer skoro svi redom imaju belu podlogu, ovi plakati su tako puni života, ideje, vedrine ali na prvom mestu su ZABAVNI.       

Izložba je otvorena do 29. maja 2016. godine. Ulaz se naplaćuje 400 din. 

Нема коментара: